Valikko

CLAC - Latinalaisen Amerikan ja Karibian tuottajaverkosto

Nuoret, naiset, ilmastonmuutos ja vaikuttaminen tapetilla Latinalaisessa Amerikassa

Yli puolet kaikista Reilun kaupan tuottajista asuu ja ahertaa maatalouden parissa Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla. He tuottavat esimerkiksi kahvia, kaakaota, sokeria, banaaneja, hunajaa, hedelmiä, mehuja, teetä, kvinoaa ja pähkinöitä.

Tätä työtä koordinoi, muiden muassa Reilu kauppa ry:n tuella, pienviljelijöiden yhteistyöjärjestö CLAC (Coordinadora Latinoamerica y del Caribe de Pequeños Productores de Comercio Justo). Sen päätehtävä on kehittää ja vahvistaa alueen tuottajajärjestöjä.

Viime vuosina erityistä huomiota CLACissa on kiinnitetty muutamaan seikkaan: Naisia ja nuoria olisi saatava mukaan toimintaan enemmän, ilmastonmuutokseen pitäisi sopeutua ja vaikuttamistyötä tulisi osata, jotta ympäröivä politiikka muuttuisi. Johtajuutta ja viestintää on haluttu myös kehittää, sillä järjestön toiminta-alue on melkoinen – mukana on 23 valtiota, 624 tuottajajärjestöä ja lähes 350 000 henkilöjäsentä. Maantieteellistä alaa on reilut puolitoista kertaa Euroopan verran.

Machoilua murtamassa, ilmaston puolesta

Kun Reilu kauppa ry:n tukema hanke alkoi vuonna 2014, oli CLAC:n aktiivijäseninä 1 400 naista. Vuoden 2016 loppuun mennessä mukaan oli saatu 5 000 lisää.

Se on vaatinut välillä kieli keskellä suuta toimimista, sillä monissa maissa jyllää miehinen kulttuuri, jossa nuoria tai naisia ei etenkään johtopaikoilla palkita.

Kulttuurikin kuitenkin muuttuu, ja CLAC:n mielestä yksi suurimmista saavutuksista on ollut järjestön oman tasa-arvo-ohjelman hyväksyminen, nuorten osallistumisen strategian hyväksyminen sekä Nuorten ja naisten komitean perustaminen. Varta vasten nuorille järjestetyissä tapaamisissa ilmastonmuutos on ollut suuren kiinnostuksen kohteena.

Ilmastonmuutoksesta järjestettiin nuorille alueellinen kokous ja tuotettiin videoita nettikäyttöön. Vuosina 2015 ja 2016 CLAC järjesti myös koulutuksia ilmastonmuutokseen sopeutumisessa.

- Meistä nuorista on ollut hieno kokemus olla mukana istuttamassa metsää ja suojelemassa luontoa omissa osuuskunnissamme. On ollut hyvin mielenkiintoista osallistua vesiensuojeluun ja siementen keräämiseen. Nuoret ovat olleet hyvin innokkaasti mukana, kun on tarjottu mahdollisuus, sanoo Teresa Buendía Cesspo-osuuskunnasta, El Salvadorista.

Vaikuttamista viljelyn ohella

Kun yhteishanke Reilu kauppa ry:n kanssa alkoi, ei CLAC:n väki ollut juuri tehnyt vaikuttamistyötä. Kolme vuotta myöhemmin takana on seitsemän kampanjaa. Vuonna 2015 hyväksyttiin vaikuttamistyön strategia.

CLAC on tunnistanut muutamia kokonaisuuksia, joihin se haluaa puuttua.

  • Tarvitaan maatalouspolitiikkaa, joka suosii pienviljelijöitä ja Reilua kauppaa esimerkiksi kevyemmällä verotuksella, koulutuksella, suosimalla reiluja tuotteita julkisissa hankinnoissa ja kuuntelemalla viljelijöitä.

  • Tavallisten ihmisten Latinalaisessa Amerikassa tulisi alkaa ostaa Reilun kaupan tuotteita entistä enemmän. Reilun kaupan yliopistoja ja kaupunkeja on jo saatu luotua.

  • Ilmastonmuutokseen pitää puuttua koko tuotantoketjussa. Riskien pitää jakautua laajemmin kuin vain köyhimmille viljelijöille.

  • Taloudellista eriarvoistumista vastaan on jatkuvasti taisteltava.
Ruutukaappaus vaikuttamistyön opetusvideolta, jossa kerrotaan muun muassa eriarvoisuudesta.

CLAC järjestää jäsenilleen vaikuttamistyön koulutuksia. Vaikuttamistyö vaatii tuekseen myös vedenpitävää tietoa. CLAC onkin toteuttanut tutkimuksia muun muassa solidaarisesta taloudesta ja maataloustuotannon vakuutuksista. Eri maiden lobbareiden ja kampanjaväen kanssa on järjestetty tiedonvaihtotapaamisia ja työpajoja.

Valtaa ja vastuuta paikalliselle tasolle


Kansainvälisen Reilun kaupan piirissä on meneillään siirtymävaihe, jossa tuottajaverkostot kuten CLAC ottavat lisää vastuuta tuottajille ja työntekijöille tarjottavista palveluista. CLAC tarvitsee tukea, jotta se pystyy takaamaan palvelujen tason entistä vastuullisemmassa roolissaan.

Hankkeen suunnitteluvaiheessa viljelijöiden edustajat koko Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueelta olivat mukana analyysi- ja suunnittelutyöpajoissa. Tärkeimmiksi ongelmiksi he määrittelivät sisäisen viestinnän heikkouden, vähäiset resurssit, suuret välimatkat ja jäsenten erilaisuuden sekä naisten ja nuorten vähäisen osallistumisen.

Hankkeen aikana CLAC on lisännyt työpajoja, seurantavierailuja ja temaattisia kokouksia, ja johtajia on koulutettu niin viestinnässä kuin johtajuustaidoissakin. Viljelijät ovat nyt paremmilla mielin: kun vuonna 2014 noin 65 prosenttia CLAC:n jäsenistä ilmoitti olevansa tyytyväisiä järjestön toimintaan, vuonna 2016 luku oli kivunnut 81 prosenttiin.

- Minusta johtajuuden työpajat ovat olleet hyödyllisiä, sanoo Kahviverkoston puheenjohtaja ja CLAC:n johtokunnan jäsen Carlos Reynoso (neljäs vasemmalta).
- Ne antavat aseita toimia eri tilanteissa. Olen myös oppinut, kuinka tärkeää on arvostaa toisten työtä ja antaa palautetta.

Kaikki vaikuttaa kauppaan

Reilu kauppa ei tapahdu koskaan umpiossa. Vuosina 2015 ja 2016 maailman myllerrykset tuntuivat myös Latinalaisen Amerikan ja Karibian tuotannossa.

Brexit tiputti punnan arvoa, mikä söi Reilun kaupan tuottajien tuloja. Vuonna 2016 Matthew-hurrikaani kuritti Kolumbian ja erityisesti Haitin tuottajia, ja Ecuadorissa maanjäristys teki tuhojaan. Dominikaanisessa tasavallassa kovat sateet kiusasivat kaakaon ja banaanin tuottajia.

CLAC yritti tarjota ja kanavoida tukea kaikille luonnonkatastrofien piinaamille jäsenilleen.

Positiivisella puolella on syytä mainita, että Kolumbian rauhanprosessi on merkittävä tekijä, joka tulee jatkossakin auttamaan Reilu kaupan tuottajia.

Hanke pähkinänkuoressa


Tavoite: Parantaa alueen pientuottajien toimeentuloa. Hankkeen tarkoituksena on alueellisen Reilun kaupan tuottajaverkoston parantunut valmius tuottaa palveluja jäsenilleen.

Vuodet: 2014–2017

Kumppani: CLAC – Coordinadora Latinoamericana y del Caribe de Pequeños Productores de Comercio Justo.

Hyödynsaajat: CLAC:n 624 tuottajajärjestöä ja niiden lähes 350 000 jäsentä. 20 prosenttia tuottajista on naisia. Kaikkiaan hanke hyödyttää noin miljoonaa ihmistä. Hankkeen suorina hyödynsaajina on 264 osuuskuntien johtajaa sekä 14 Clacin luottamushenkilöä.

Mitä tehdään: tuottajaverkoston hallinnollista kapasiteettia parannetaan kehittämällä CLAC:n ja tuoteverkostojen sisäisiä ohjeita ja järjestämällä työpajoja johtamisesta. Parannetaan tuottajaverkoston teknistä asiantuntemusta järjestämällä kahviverkoston tapaamisia, antamalla neuvontaa kahvin tuotannosta ja markkinoista sekä tuottamalla ohjeita ja käsikirjoja. Kehitetään CLAC:n valmiuksia vaikuttamistyöhön tekemällä maakohtainen kartoitus poliittisista toimijoista, kartoittamalla ilmastonmuutosriskit tuotekohtaisesti, kouluttamalla vaikuttamistyöstä ja järjestämällä nais- ja nuorisotapaamisia.

Budjetti: 104 982 e (2017).

Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications