Valikko

Honduras

Kehitystä elpyvällä kahvintuotannolla

Hondurasin kahvintuottajat elivät vielä äskettäin laihoja vuosia. Vuosina 2014 ja 2015 sienitauti näivetti satoja, ja satokaudella 2015–2016 poikkeuksellisen raju El Niño toi kovan kuivuuden, joka kuritti peltoja lisää.

Onneksi seuraavalla kaudella satoi hyvin ja sadot kasvoivat.

Samaan aikaan pientuottajien kattojärjestö CHPP pani tuulemaan Suomen Reilu kauppa ry:n tuella. Parannettiin maaperää, istutettiin suuria varjokasveja suojelemaan kahvipensaita, valmistettiin luomulannotteita, perustettiin koetiloja ja rohkaistiin erityisesti naisia ja nuoria mukaan toimintaan.

Tuloksia on kolmevuotisen hankkeen aikana syntynyt. Peltojen tuottavuus on kasvanut 41 prosenttia ja myyntitulot 31 prosenttia. Uutta peltoalaa on kylvetty 4000–5000 hehtaaria vuosittain kahvintuotantoon. Valtaosalla osuuskunnista on nyt kahvipensaita, jotka ovat vastuskykyisiä sienitautia vastaan, samoin kuin rahastoja, joilla tuetaan lapsi- ja tasa-arvohankkeita.

Kahvin laatukontrollit ovat käytössä kaikissa osuuskunnissa, kun kolme vuotta sitten vain kaksi hankkeen kaikkiaan kolmestatoista osuuskunnasta toteutti niitä. Valtaosa osuuskunnista sijoittaa ylijäämää pääomaan, mikä tuo turvaa tulevaisuudelle. Ennen hanketta yksikään ei tehnyt niin.

Paljon hyötyä on saatu myös konkreettisesta avusta: Osuuskunnat ovat rakentaneet esimerkiksi 22 kuivattamoa ja kolme paahtimoa.

”Parasta on hyvä pää”

Runsaammat sadot ovat olleet tuottajien mieleen etenkin tuhoisan sieniepidemian jälkeen. Materia ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa – kuten sanovat myös luomutuottajat: ”Säästä, luomulannotteista ja paremmasta maasta on apua, kun tehdään yhtä maailman parhaista kahveista, mutta tärkeintä on, että on hyvä pää, jolla ajatella.”

Siksi Hondurasin Reilu kauppa onkin keskittynyt koulutuksiin, joissa käsitellään laajaa kirjoa teemoja: taloushallintoa, työntekijöiden oikeuksia, lastensuojelua, luomutuotantoa, maanmuokkausta ja alati muuttuvaa lainsäädäntöä. Viime vuosina Honduras on uudistanut esimerkiksi verolakeja ja pankkilakeja, samoin kuin osuuskuntatoimintaa sääteleviä lakeja. Uuden lain alla jokaisen osuuskunnan tuli esimerkiksi rekisteröityä uudelleen, mikä oli monelle pienviljelijälle uutinen – ja suuri työ.

Erityisesti nuorille on järjestetty opinto- ja tutustumismatkoja toisten osuuskuntien luokse. On pidetty oppimiseen tähtääviä juttelupiirejä, tehty harjoitustöitä pelloilla ja palkattu tukihenkilöitä osuuskuntiin. CHPP:stä kerrotaan, että monet ovat näiden kautta innostuneet ja alkaneet kehittää innovaatioita.

"Reilun kauppa ry:n tuella perustimme koetilan, jolla kokeilemme maanmuokkausta ja avokadopuiden viljelyä, joka voi auttaa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa", sanoo Mauricio Gabarrete (vas.), Flor del Pinon osuuskunnan varapuheenjohtaja.

Osaamista rahojen pyörittämisessä

Yhteistyö Reilun kauppa ry:n kanssa alkoi vuonna 2014, ja se oli ensimmäinen kerta kun CHPP johti omaa kehitysyhteistyöhanketta taloushallinnon viimeistä pilkkua myöten. Tämä oli tärkeä askel, joka toi paljon oppia ja itsenäisyyttä.

Hankkeen hyödynsaajiksi valittiin 13 vähävaraisinta osuuskuntaa – kaikkiaan 2434 ihmistä.

Rahoitus on ollut tärkeää osuuskunnille, mutta CHPP varoo myös, ettei se aiheuta riippuvuutta. Osuuskuntiin onkin alettu luoda rahastoja, jotta ne voisivat jatkossa olla omavaraisia. Näkyvyyttä ja linkkejä ulkomaailmaan on pyritty lisäämään luomalla verkkosivut jokaiselle osuuskunnalle.

”Olemme sijoittaneet Reilun kaupan lisällä infrastruktuuriin: rakensimme esimerkiksi sillan ja tien, joka kulkee jäsentemme tiloille. Laajensimme myös peltoja ja remontoimme koteja ja toimitilojamme”, kertoo Juan Ramón Pineda, Cabripel-osuuskunnan puheenjohtaja

Kahvi on Hondurasin kultaa

Hondurasin maaseudulla kahvi on elinehto ja tärkein hyötykasvi. Sienitaudin jälkeen sadot ovat elpyneet, ja koko maan kauden 2016–2017 sato on noin 460 miljoonaa kahvikiloa – noin 15 prosenttia enemmän kuin edellisellä kasvukaudella. Reilut 90 prosenttia tästä menee vientiin. Kahvi on myös yksi Hondurasin talouden moottoreista, joka vastaa yli viittä prosenttia koko maan kansantuotteesta ja 22 prosenttia viennistä.

Honduras on matalan keskitulon maa, jossa 63 prosenttia kansasta elää köyhyysrajan alapuolella. Vuosina 2015–2016 maan talous kasvoi noin 3,5 prosentin vauhtia.

Kuten monet köyhät maat, Honduras on herkkä kolhuille maailmanmarkkinoilla. Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana melkein kolmannes sen maatalouden tuotosta kadonnut, kun vientituotteiden kuten kahvin ja banaanien hinnat ovat olleet alhaalla. Hurrikaanit ja kuivuudet eivät auta vähävaraisten pienviljelijöiden elämää.

Tulevaisuus on koulutuksessa

Vaikka sienitaudin pahimmista kurimuksista on selvitty, tarvitsevat viljelijät edelleen tukea. Reilu kauppa jatkaa yhteistyötä CHPP:n kanssa ainakin vuoteen 2019. Jatkohankkeen pääpaino on koulutuksessa, jotta osuuskunnat ovat jatkossa tehokkaampia, tuottavampia ja valmiimpia tulevaisuuden haasteisiin.

Koulutusten teemoissa jatketaan siitä, mihin vuonna 2016 loppunut hanke jäi: kehitetään osuuskuntien hallintoa ja johtoporrasta erityisesti työntekijöiden oikeuksista ja lapsityön ennaltaehkäisemisessä. Myös kestävän tuotannon koulutuksia jatketaan, ja vahvistetaan hankkeen alkuvaiheessa perustettuja nuoriso- ja tasa-arvotoimikuntia. Uutena elementtinä otetaan mukaan kahvin laatukilpailut ja markkinointikoulutukset.

Hanke pähkinänkuoressa

Tavoite: Parantaa pienten kahvintuottajien toimeentuloa.

Vuodet: 2017-2019

Kumppani: Coordinadora Hondureña de Pequeños Productores certificados por Comercio Justo (CHPP).

Hyödynsaajat: 16 osuuskuntaa yhteensä 24 Reilun kaupan kahviosuuskunnasta Hondurasissa. Suorina hyödynsaajia ovat 3400 tuottajaa, joista 1100 on naisia. Noin 23 prosenttia hankkeen tuottajista kuuluu maan mayasukuiseen alkuperäisväestöön lencoihin.

Mitä tehdään: Kehitetään järjestöjen hallinnollista kapasiteettia päivittämällä osuuskuntakohtaisia kehittämissuunnitelmia ja hallinnollisia ohjeita sekä kouluttamalla johtoa työntekijöiden oikeuksia ja lapsityövoiman hyväksikäytön ennaltaehkäisystä. Kahvin tuottavuutta parannetaan kouluttamalla kestävästä tuotannosta. Nuorten ja naisten osallistumista tuetaan kouluttamalla hallinnollista ja prosessointitaidoista sekä vahvistamalla nuoriso- ja tasa-arvotoimikuntien kapasiteettia. Hanke parantaa myyntiä ja laatua järjestämällä laatukilpailuja sekä markkinointikoulutusta.

Budjetti: 139 982 euroa.

Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications