Valikko

Suomalaiset haastavat kauppoja reiluiksi

16.11.2016

Tuotteiden alkuperän vastuullisuuden varmistaminen ei saa olla kuluttajien harteilla. Suomalaiset osallistuivat lokakuussa kaupparyhmille suunnattuun haastekampanjaan, jossa vedottiin kauppoja lunastamaan merkittävä roolinsa vastuullisen kuluttamisen mahdollistajana.

Paitsi että Reilun kaupan tuotteiden ostamisen pitäisi olla helppoa kaikkialla Suomessa, tuottajille pitäisi maksaa työstään korvaus, jolla he pystyvät elättämään perheensä.

Suomalaiset osallistuivat #haastakauppareiluksi-kampanjaan allekirjoittamalla haasteen. Haasteeseen kertyi 2758 allekirjoitusta. Lämmin kiitos kaikille kampanjaan osallistuneille!

Reilu kauppa ry ojentaa haasteen allekirjoituksineen marras-joulukuun aikana S-ryhmän, Keskon, Lidlin ja Alkon johdolle. Tällä hetkellä järjestämme tapaamisaikoja SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilän, Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Ari Akselin, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipposen ja Alkon toimitusjohtaja Hille Korhosen kanssa.

Reilu kauppa ry:n ehdotukset kaupoille:

  • Laajempi valikoima Reilun kaupan tuotteita
  • Vähintään yksi Reilun kaupan tuotevaihtoehto tarjolle jokaiseen tuotekategoriaan, jossa Reilun kaupan tuotteita on olemassa
  • Reilun kaupan tuotteiden pitää saada kaupasta näkyvät hyllypaikat, joista ne löytyvät helposti
  • Kaupan oma kate Reilun kaupan tuotteille kohtuulliseksi
  • Tarjouskampanjoita myös Reilun kaupan tuotteille
  • Ostotoiminnassa ei saa olla hyvän kauppatavan vastaisia käytäntöjä

 

Mistä #haastakauppareiluksi-kampanjassa oli kyse?

Kaikki ruoka ei kasva Suomessa. Moni käyttämämme arkinen elintarvike on saanut alkunsa maissa, joissa tuottajat kärsivät köyhyydestä ja joissa on iso riski ihmisoikeusrikkomuksille. Köyhyyden syyt ovat moninaiset. Työ ruoan tuottajien köyhyyden vähentämiseksi ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi vaatii ammattimaista ja pitkäjänteistä yhteistyötä, jossa tarvitaan järjestöjä (kuten Reilua kauppaa), yrityksiä ja valtioita.

Kehitysmaiden pienviljelijöillä ja suurtilojen työntekijöille on maailmanlaajuisesti erittäin merkittävä rooli ruoan tuottajina. Silti liian monilla viljelijöillä on vaikeuksia elättää oma perheensä. Kansainvälisissä ruokaketjuissa valta ja voima ovat keskittyneet isoille toimijoille. Ruoan tuotantoketjujen taloudellinen epätasa-arvo ei mahdollista elämiseen riittävää toimeentuloa toimitusketjun alkupään pienviljelijöille eikä suurtilojen palkatuille työntekijöille. Pienviljelijöillä ja suurtilojen työntekijöillä on heikot mahdollisuudet päästä itse irti äärimmäisestä köyhyydestä. 

Suomessa kaupan keskittymisen johdosta isoilla kaupoilla on paljon valtaa. Kaupoilla on vahva neuvotteluasema kaupankäynnin ehtojen suhteen ja täysi päätäntävalta siitä, mitä ruokaa ja juomaa kauppojen hyllyiltä löytyy.  Kun kaupoilla on valtaa, heillä on vastaavasti paljon mahdollisuuksia vaikuttaa ruokaketjun toimivuuteen ja siihen, menestyvätkö kaikki ruokaketjun toimijat.

Emme halua, että kuluttajat joutuvat tekemään valtavasti työtä selvittääkseen tuotteiden alkuperän vastuullisuutta ja etsimään reilusti tuotettuja tuotteita kaupasta. Kaupan tehtävänä on tehdä vastuullisten, Reilun kaupan tuotteiden ostaminen helpoksi.



Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications