Reilun kaupan tuotteiden myynti jatkaa vahvaa kasvuaan

Vuonna 2016 Reilun kaupan tuotteiden myynnin arvo kasvoi 9,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suomalaiset ostivat viime vuonna yhteensä 189,9 miljoonalla eurolla Reilun kaupan tuotteita. Kun huomioidaan, että päivittäistavarakaupan myynti kasvoi viime vuonna vain 0,9 prosenttia, Reilun kaupan tuotteiden kasvu näyttäytyy erityisen vahvana.

– Reilun kaupan tuotteita on myyty suomalaisissa ruokakaupoissa jo 18 vuotta. Joka vuosi myyntiluvut ovat olleet edellistä vuotta korkeammat. Kuluttajat tiedostavat yhä selkeämmin tuotantoon liittyvät ihmisoikeusriskit ja haluavat varmistaa valitsemiensa tuotteiden vastuullisuuden. Lisäksi olennainen muutos on tapahtunut yritysten asenteissa, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

– Yritykset eivät voi enää toimia ilman, että panostavat vastuullisuuteen. Suomalaisetkin yritykset ovat alkaneet perehtyä, minkälaisissa olosuhteissa heidän käyttämänsä raaka-aineet on viljelty. Kauppaketjut ovat lisänneet Reilun kaupan tuotteiden valikoimaa ja tuotteiden kasvaneen suosion myötä, niiden hyllypaikat ja hinnat ovat kuluttajille houkuttelevampia, Sivonen jatkaa.

Joka kymmenes banaani on reilu

Reilun kaupan tuotteista erityisesti banaanilla on takanaan menestyksekäs vuosi. Suomalaiset ostivat viime vuonna 10,8 miljoonaa kiloa Reilun kaupan banaaneja. Määrä on 46 prosenttia edellisvuotta korkeampi ja Reilun kaupan banaanien markkinaosuus on nyt 10 prosenttia.

Myös Reilun kaupan kahvin ja kukkien myynnit kasvoivat. Reilun kaupan kahvia suomalaiset ostivat yhteensä 1,1 miljoonaa kiloa, joka on 14 prosenttia edellisvuotta enemmän ja kukkia 36,8 miljoonaa vartta, joka on 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Hyvästä kasvusta huolimatta Reilun kaupan kahvin markkinaosuus on edelleen vain 1,4 prosenttia. Suomessa myydyistä ruusuista jo joka kolmas on Reilun kaupan ruusu.

Reilun kaupan banaanin hinnasta kolmannes tuottajalle

Suomalaisille on tarjolla todella edullisia banaaneja. Kauppa ja maahantuoja eivät tietenkään halua tehdä banaanilla tappiota, joten alhaiset hinnat edellyttävät, että banaaninviljelijöiden on myytävä banaanit entistä halvemmalla. Heille maksetaan pahimmillaan niin vähän, etteivät he saa katettua hinnalla edes tuotantokustannuksia.

Reilun kaupan banaaneja tulee sekä pienviljelijöiden tiloilta että suurtiloilta. Pienviljelijät saavat myymistään banaaneista vähintään Reilun kaupan takuuhinnan ja sen päälle maksettavan Reilun kaupan lisän. Suurtiloilla Reiluun kauppaan kuulumisesta hyötyvät nimenomaan työntekijät, joiden palkkoihin ja työoloihin Reilu kauppa kiinnittää erityishuomionsa. Sekä pien- että suurtilojen tulee noudattaa tiukkoja ympäristökriteereitä.

Reilun kaupan banaanin kuluttajahinta on Suomessa tällä hetkellä noin kaksi euroa kilolta. Hinnasta noin kolmannes menee viljelyosuuskunnalle, kolmannes tukulle ja vähittäiskaupalle, noin 20 prosenttia maahantuojalle ja loput verottajalle.

– Jotta banaaninviljely olisi kestävällä pohjalla eli viljelijät tulisivat työllään toimeen ja viljelyssä huomioitaisiin ympäristön hyvinvointi, kauppojen tulisi sitoutua entistä kunnianhimoisemmin omiin banaanivalikoimiinsa. Iso-Britanniassa on kauppaketjuja, joiden banaanivalikoimaan kuuluu vain Reilun kaupan banaaneja ja Ruotsissakin Reilun kaupan banaanien markkinaosuus on jo 17 prosenttia. Toivomme, että suomalaiset kaupat laajentavat reilusti tuotettujen hedelmien valikoimia, Sivonen jatkaa.