Valikko

Suuret siirtyvät Reiluun kauppaan

22.02.2010

Reilun kaupan merkki kaikkiin Ben & Jerry´s -jäätelöihin.

Useat suuryritykset ovat ryhtyneet muuttamaan suosikkibrändejään Reilun kaupan tuotteiksi. Maailmalla Reilun kaupan merkki on ilmestynyt lyhyen ajan sisällä muun muassa Kit Kat -suklaaseen ja Cadbury Dairy Milkiin, joka on Britannian myydyin suklaapatukka. Starbucks-kahvilaketju vaihtaa maaliskuun alkuun mennessä kaikki espressopohjaiset kahvinsa Reilun kaupan tuotteisiin koko Euroopassa. Starbucks on jo ennen uusinta avaustaan maailman suurin Reilun kaupan kahvin ostaja.

Sama trendi rantautuu nyt myös Suomeen, kun Reilun kaupan merkki ilmestyy kaikkiin Ben & Jerry´s -jäätelöihin. Suomessa myytävistä jäätelöistä sertifioidaan 60 prosenttia kuluvan vuoden loppuun mennessä, ja kaikki Ben & Jerry´s -jäätelöt on sertifioitu maailmanlaajuisesti vuoteen 2013 mennessä.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa iloitsee suurten yritysten vahvemmasta mukaantulosta. ?UR?Reilusta kaupasta hyötyvien viljelijöiden määrä kasvaa nopeasti, kun isot yritykset tekevät sataprosenttisia päätöksiä ja sertifioivat suosikkituotteitaan. Pelkästään Ben & Jerry´s -jäätelöiden sertifiointi parantaa yli 24 000 viljelijän elinoloja kehitysmaissa?UR?, sanoo Virtaintorppa.

Ben & Jerry´s -jäätelöissä käytetään muun muassa Reilun kaupan kaakaota, banaania, hedelmiä, pähkinöitä, vaniljaa ja muita mausteita. Jäätelö on niin sanottu yhdistelmätuote, jossa on sekä sertifioituja että sertifioimattomia raaka-aineita, kuten maitoa. Reilun kaupan raaka-aineita tulee käyttää aina, kun tarjolla Reilun kaupan vaihtoehto.

Yritykset vastaavat suosikkibrändiensä sertifioinnilla Reilun kaupan tuotteiden kasvaneeseen kysyntään.

?UR?Kuluttajien kiinnostus on kasvattanut Reilun kaupan tuotteiden myyntejä myös taantuman aikana?UR?, Pirjo Virtaintorppa muistuttaa. ?UR?Kulutus kasvaa myös kuntien, seurakuntien, ja järjestöjen ohjatessa omia hankintojaan eettisempään suuntaan. Esimerkiksi Lontoo tarjoaa vuoden 2012 kesäolympialaisissa vain Reilun kaupan banaaneja, kahvia, teetä, sokeria ja suklaata. Reilun kaupan tuotteita käytetään kisoissa noin 14 miljoonalla aterialla?UR?, Virtaintorppa sanoo.



Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications