Valikko

Hyvä Suomalaiset!

Reilun kaupan tilinpäätös Suomen osalta on tehty vuodelle 2010. Päällimmäiseksi nousi se tosiasia, että Reilu kauppa kasvaa edelleen, tasaista vauhtia. Suomalaiset käyttivät Reilun kaupan tuotteisiin viime vuonna lähes euron enemmän kuin edellisvuonna.

Banaanien myynti väheni jonkin verran. Laskuun oli syynä se, että ei-reiluja banaaneja myytiin erittäin halvoilla kampanjahinnoilla pitkin vuotta. Kun banaani maksaa kaupassa 0,99 euroa kilolta, minä mietin, kuinka paljon mahtaa tuosta vajaasta eurosta päätyä banaanintuottajalle.

Kahvin myynti jatkui viime vuonna entiseen malliin, mutta viinejä myytiin huomattavasti enemmän kuin edellisinä vuosina. Alkolla on määrätietoinen suunnitelma lisätä vastuullisesti tuotettujen viinien valikoimaa jatkossakin, ja yhä useammat ravintola- ja hotelliketjut ovat heränneet tarjoamaan asiakkaan haluamaa tuotetta. Reilun kaupan kukat ovat edelleen iso ja upea tuote, jossa vastuullisuuteen yhdistyy ihanalla tavalla hyvän mielen tuottaminen. Rakkaiden ilahduttaminen Reilun kaupan kukilla ilahduttaa myös hyvissä työoloissa niitä kasvattaneita tuottajia.

Viime syksynä malawilaiset sokerinviljelijät Charity Mzongwe ja Aubrey Chilenje vierailivat Suomessa kertomassa siitä, miten Reilu kauppa on muuttanut heidän ja heidän yhteisönsä elämän täysin. Varmasti osittain Charityn ja Aubreyn ansiosta Reilun kaupan sokerin myynti kasvoi 16 prosenttia edellisvuodesta. Toki myös monia muita tuotteita myytiin paljon enemmän kuin aiemmin, kuten esimerkiksi mehuja ja urheilupalloja.

Emme ole vielä saaneet myyntilukuja muista maista, mutta en usko, että kovinkaan monessa maassa olisi ohitettu Suomea. Suomalaiset ovat kerta kaikkiaan ottaneet Reilun kaupan tuotteet omikseen. Joudun usein selittämään kansainvälisille kollegoilleni, miksi juuri suomalaiset ovat olleet jo monta vuotta maailman kolmanneksi aktiivisimpia Reilun kaupan kuluttajia Sveitsin ja Ison-Britannian jälkeen. Yhä selittävää tekijää ei ole, mutta asiaan vaikuttaa varmasti ainakin se, ettei Suomi ole menneisyydessä sotkeutunut siirtomaapolitikointiin.

Yksi selittävä tekijä on se, että monella suomalaisella on pienviljelijätausta. Sen vuoksi työntekijöiden aseman ajaminen on vähintään yhtä monen perheen tuoreessa muistissa. Samastuminen Reilun kaupan tavoitteisiin on siis helppoa ?UR" Reilu kauppa parantaa perheviljelijöiden ja suurtilojen työntekijöiden työ- sekä elinoloja ja ympäristön tilaa kehitysmaissa.

Kahdeksan kymmenestä suomalaisesta tietää mistä Reilussa kaupassa on kyse: ?UR?se tarkoittaa, että kehitysmaiden ihmiset saavat kunnon korvauksen työstään?UR? on yleisin spontaani vastaus kysyttäessä. Juuri siitä on kyse. Hyvä me!

Kirjoittaja on Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa.

Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications