Valikko

08.01.2015

Onko mahdollista saada oma kaupunki reiluksi?

Viitasaarelta kotoisin oleva opiskelija Riikka Leppänen otti viime kesäkuussa yhteyttä ja ilmoitti haluavansa Reiluttaa oman kotikaupunkinsa. Reilun kaupan kaupungin ja kunnan arvonimet ovat hyvin konkreettinen tapa muuttaa maailmaa paikkakunta kerrallaan. Parhaiten kampanja onnistuu, kun joku paikkakunnalla tarttuu toimeen. Ja mikä ilo meidän Reilu kauppa ry:ssä on auttaa, kun hyväntuulinen kampanjaporukka tuo Reilun kaupan kotikuntaansa!

?UR" Ensimmäisen kerran kuulin kampanjasta opiskellessani Englannissa, kertoo Viitasaaren Seudussa kesätoimittajana ollut Leppänen. Ja tietysti pidän tärkeänä sitä, että oma kotikaupunkini toimii vastuullisesti!

Kampanjakavereikseen Leppänen sai toisen paikkakunnalla kesää viettävän olevan opiskelija Oskari Korhosen ja tämän äidin Marjaana Juntusen, lukion vararehtorin. Yhteinen selkeä tavoite, eli arvonimeen vaadittavien kriteerien kokoaminen, helpotti kampanjointia ja teekupposen äärellä asian suunnittelu oli hauskaa.

Leppoisuudestaan huolimatta kampanja oli myös tehokas. Selkeät ajalliset tavoitteet selkeyttivät kriteerien täyttämistä. Viitasaaren kokoisessa kaupungissa kriteerit edellyttävät Reilun kaupan tuotteita tarjolle kolmeen kahvilaan tai ravintolaan, seurakunnan ja 10 työpaikan tai yhdistyksen mukanaoloa.

?UR" Ensiksi sovittiin, että kootaan kahvilat ja työpaikat mukaan. Kahviloiden ja työpaikkojen mukaan saaminen oli tosi helppoa, Leppänen muistelee.

Parissa kuukaudessa suurin osa kriteereistä saatiin täyteen, seurakunnassakin asia oli jo vireillä. Kahviloiden ja työpaikkojen lisäksi arvonimi edellyttää poliittista päätöstä, kannatustyöryhmää ja viestintää. Kampanjaryhmä käy alussa hyvin kannatustyöryhmästä, infopiste taas perustettiin pienellä materiaalimäärällä kaupungintalon aulaan. Jo lokakuussa 2014 kaupunginvaltuusto teki päätöksen hakea arvonimeä.

Kampanjan alussa työryhmä keitteli paikallisen S-marketin lahjoittamat torikahvit. Yritysten ja yhdistysten mukaan saamiseen riitti yksi yhteydenotto, halukkaita löytyi reilusti yli vaadittavien kriteerien. Facebookissa Reilu Viitasaari -sivulla yrittäjät saivat näkyvyyttä tehdessään Reiluus-lupauksen.

Mitäs kahvia kaupunginvaltuutettu ostaa?

Lopuksi kampanjalle haettiin poliittista tukea. Kampanjan näkyvyyden ja käydyn keskustelun jälkeen kaupunginjohtaja ja kunnanvaltuutetut oli helppo vakuuttaa. Kaupunginjohtajan tapaaminen poiki aloitteen valtuustolle, jota informoitiin vielä Reilu kauppa ry:n toimittamilla infopaketeilla.

?UR" Ei kampanjaa tarvitse niin kamalan vakavasti ottaa! Joskus kaupassa saatoin kysyä valtuutetuilta, että mitäs kahvia sinne koriin oot ottanu, Leppänen kertoo ja heläyttää naurun päälle.

Viitasaari on kaupunki, jossa melkein kaikki tuntevat toisensa. Se oli hyödyksi ja toisaalta Reilun kaupan -kampanja toi yhteen eri toimijoita uudella positiivisella tavalla.

Arvonimen saaminen 15.12.2014 oli todella tärkeä askel kampanjalle, vaikkei maailma siitä ihan valmiiksi vielä tulekaan. Uusia tahoja on tarkoitus saada mukaan vuosittain, tosin Viitasaarella jo autokaupassakin tarjotaan nykyisin asiakkaille reilut kahvit.

Miten sinun kuntasi voisi saada arvonimen?

Lisätietoja kriteereistä ja Reiluista kunnista www.reilukaupunki.fi

Projektipäällikkö Maija Lumme, Reilu kauppa ry

Alkuun

Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications