Valikko

Reilu kauppa Suomessa 15 vuotta

Viime vuonna Reilun kaupan tuotteita myytiin Suomessa 152 miljoonalla eurolla, 93 prosenttia suomalaisista tunsi Reilun kaupan ja 69 prosenttia luotti siihen. Luvut ovat hämmästyttäviä, sill Reilun kaupan merkkijärjestö perustettiin Suomeen vain 15 vuotta sitten. Sitä ennen sertifiontimerkillä varustettuja tuotteita ei myyty maassamme lainkaan. Reilun kaupan idea on kuitenkin yhdistystämme vanhempi. Maailmankaupat ovat reilun kaupan pioneereja, jotka ovat tuoneet Suomeen reilun tuotteita pitkään jo ennen merkkijärjestelmää.

Reilulla kaupalla on ollut merkittävä rooli siinä, että yritysvastuun teemat ovat nousseet viidessätoista vuodessa aiempaa paljon laajemman julkisen mielenkiinnon kohteeksi. Reilu kauppa ja tuotteita suosivat suomalaiset ovat näyttäneet omalla esimerkillään, että vastuullinen liiketoiminta voi olla valtavirtaa ja tarjota yrityksille merkittävää lisäarvoa.

Myös tulevaisuudessa Reilun kaupan asema näyttää vahvalta. Vastuullisuustrendi ei näytä laantumisen merkkejä, pikemminkin päinvastoin. Ympäröivän yhteiskunnan odotukset kiristyvät jatkuvasti, ja yrityksiltä vaaditaan aitoa vastuullisuutta myös tuotantoketjun alkupäässä. Reilu kauppa on tässä suhteessa täysin omassa sarjassaan: se on oman alansa pioneeri ja hyötyjiensä puoliksi omistama kansanliike, joka on vaikutuksiltaan tutkitusti laajin ja kattavin. Kyseessä on myös maailman ainoa sosiaalinen sertifiointi, jonka valvonta on saanut ISO 65 -tuotesertifiointistandardin osoituksesksi toiminnan luotettavuudesta.

Vaikka kasvu on ollut nopeaa - parhaimpina vuosina kasvuprosensit ovat olleet 50 prosentin paremmalla puolella - tehtävää on vielä paljon. Suurin osa suomalaisiin ruokapöytiin ruokaa kasvattavista kehitysmaiden viljeliöistä ja työntekijöistä on edelleen reilun kaupan ulkopuolella. Maailmassa on tällä hetkellä noin miljoona Reilun kaupan tuotteita kasvattavaa pienviljelijää ja noin 200 000 suurtilojen työntekijää. Se on paljon muttei tarpeeksi.

Monet kehitysmaiden viljeliöiden haasteista ovat pysyneet ennallaan tai jopa pahentuneet. Valtioiden väliset kauppaneuvottelut junnaavat paikallaan, ja kehitysmaiden pienviljelijät ovat ilmastonmuutoksen suurimpia häviäjiä. Se näkyy tuottajien arjessa jo nyt heidän elinkeinoaan ja -ympäristöään uhkaavina äärimmäisinä sääilmiöinä. 

Reilun kaupan hyötyjien ja hyötyjen määrän tulee jatkaa kasvuaan vähintään samassa tahdissa kuin kuluneen viidentoista vuoden aikana. Tämä edellyttää Reilun kaupan liikkeeltä kykyä kehittää toimintaansa edelleen niin, että sertifiointi vastaa jatkuvasti muuttuvan maailman haasteisiin. 

Vuosiraporttimme kertoo Reilun kaupan tähän astisen tarinan Suomessa. Haluan kiittää kaikkia toiminnassa vuosien varrella mukana olleita aktiiveja, järjestöjä, yrityksiä ja julkisen sektorin toimijoita. Reilun kaupan menestystarina on ollut mahdollinen vain laajan yhteistyön avulla, ja yhteiskunnan kaikki sektorit kattava yhteistyö on menestyksemme salaisuus myös tulevaisuudessa. Suurin kiitos kuuluu kuitenkin jokaiselle, joka valitsee Reilun kaupan tuotteita ostoskassiinsa. Ilman teitä Reilua kauppaa ja sen hyötyjiä ei olisi olemassa.

Janne Sivonen

Kirjoittaja on Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja. Teksti on Reilu kauppa Suomessa 15 vuotta -vuosiraportin esipuhe. 

Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications