Valikko

Reilu kauppa tunnetaan hyvin

Suomi on yksi johtavia Reilun kaupan maita, jossa kuluttajien tietämys Reilun kaupan merkistä ja luottamus merkkiä kohtaan ovat korkeita. Suomalaiset ovat kiinnostuneita ruoan alkuperästä ja eettisestä tuotannosta.

Reilu kauppa on Suomen tunnetuin vastuullisuusmerkki. 85 % suomalaisista tuntee Reilun kaupan merkin ja heistä 73 % osasi kertoa, että se tarkoittaa mm. viljelijälle tai työntekijälle maksettua oikeudenmukaisempaa korvausta. Tiedot kävivät ilmi TNS Gallupin toteuttamasta kyselystä loppuvuodesta 2016.

Kuluttajat nimesivät tärkeimpiä syitä, miksi valitsevat Reilun kaupan tuotteita:

  • autan viljelijöitä ja työntekijöitä, vähennän köyhyyttä, parannan työolosuhteita
  • hyvä hinta-laatusuhde
  • eettisyys, vastuullisuus
  • Reilun kaupan periaatteet

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat sitä mieltä, että yrityksillä on vastuunsa köyhyyden vähentämisessä ja luonnon suojelussa. 60 prosenttia suomalaisista katsoo, että yritysten pitäisi olla niin vastuullisia, ettei kuluttajien tarvitsisi miettiä, mitä ostaa ja miten kuluttaa.

Monet Reilun kaupan tuotteet ovat myös luomutuotteita. Reilun kaupan raaka-aineita tuottavien pienviljelijöiden osuuskunnista noin puolella on myös luomusertifikaatti. Niin sanotuissa yhdistelmätuotteissa, jotka sisältävät useampaa eri raaka-ainetta, kotimainen työ ja kotimaiset raaka-aineet yhdistyvät kehitysmaissa tuotettuihin Reilun kaupan raaka-aineisiin. Tällainen yhdistelmätuote on esimerkiksi jäätelö. 

Suomalaisia tutkimustuloksia löydät täältä

Maailman tunnetuin eettinen sertifiointi

Reilun kaupan merkki on kaikkein tunnetuin Iso-Britanniassa, jossa 96 prosenttia kuluttajista kertoo nähneensä sen. Myös Sveitsissä, Alankomaissa, Irlannissa, Suomessa, Saksassa ja Ruotsissa tunnettuus on yli 75 prosenttia.

Maailmanlaajuisesti tunnetuimpia Reilun kaupan tuotteita:

  • kahvi
  • kaakao
  • tee
  • puuvilla
  • sokeri
  • kukat

Vahvin luottamus Reiluun kauppaan on itävaltalaisilla, irlantilaisilla, sveitsiläisillä, isobritannialaisilla, saksalaisilla, suomalaisilla ja ruotsalaisilla. Näissä maissa Reilun kaupan merkin tunnistavista yli 75 prosenttia luottaa merkkiin. (Globescan 2015)

Julkaisujärjestelmä : Mediasignal Communications