Reilu kauppa haluaa olla entistäkin reilumpi – kutsuu viljelijät ja loppukäyttäjät uuteen verkostoitumistapahtumaan

Tänä vuonna Suomen arvostetuimpien brändien top 50 -joukkoon sijoittunut* Reilu kauppa haastaa itsensä ja samalla asiakkaansa olemaan entistäkin reilumpi tekijä maailmassa, joka tarvitsee nyt vastuullisia tekijöitä. Tätä varten Suomen Reilu kauppa järjestää globaalin Reset the Biz -verkostoitumistapahtuman, joka tuo yhteen raaka-aineiden viljelijät sekä niiden käyttäjät keskustelemaan avoimesti siitä, mikä olisi reilua sekä ympäristöystävällistä liiketoimintaa.

TIEDOTE 14.10.2020

“Millainen maailma olisi, jos Reilu kauppa -sertifioinnin mukaiset kaupankäynnin ehdot olisivat kaikelle tuotannolle minimivaatimus, eikä vapaaehtoinen valinta?”, haastaa Reilun kaupan toiminnanjohtaja Janne Sivonen. Entä mitä tapahtuu, kun kahvipapujen viljelijä Boliviasta ja barista Suomesta kohtaavat toisensa ensimmäistä kertaa?

Globaali Reset the Biz -tapahtuma muuttaa alaa sisältäpäin

Siinä missä tunnettu suomalainen startup-tapahtuma Slush kutsuu marraskuussa kansainvälisiä kasvuyrityksiä, sijoittajia ja mediaa yhteen, kutsui Reilu kauppa lokakuussa kahvipavun ja viinin viljelijöitä, kukkien kasvattajia sekä näiden raaka-aineiden loppukäyttäjiä ideoimaan, miten Reilu kauppa voisi olla entistäkin reilumpaa. Päämääränä on viestiä puheenvuorojen kautta kuluttajille ja yrityksille, miksi reilusti valmistetut tuotteet ovat ihmisoikeuksien ja ympäristön kannalta tärkeitä.

“Uusi viljelijäsukupolvi on jo muuttanut kahvibisnestä. Ei ole muuta tapaa toimia, kuin se, että kunnioitamme ympäristöä ja ihmisiä”, Reilun kaupan kahvia viljelevä Hugo Chinchero Boliviasta toteaa Reset the Biz -keskustelutilaisuudessa.

Ensimmäistä kertaa järjestetyn kansainvälisen Reset the Biz -tapahtuman tavoitteena on luoda digitaalinen alusta uusien liikeideoiden synnyttämiseksi, avoimen keskustelun käymiseksi ja totuttujen toimintamallien haastamiseksi kokoamalla koko tuotantoketjun tekijät saman pöydän ääreen. Tapahtumalle on selkeä tarve, mukana Reset the Biz -tapahtumassa ollut Reilun kaupan kukkaviljelijöiden edustaja, Business Development Advisor Wenedemeneh Engida Etiopiasta kommentoi: “Tämä oli urallani ensimmäinen kerta, kun minut ja viljelijämme otettiin mukaan näin perustavanlaatuiseen innovointiin.”

“Viljelijät ja työntekijämme etelässä eivät kaipaa pelastajia, vaan rehellisen toimeentulon ja ansaitsemansa arvostuksen. Haluamme luoda uuden alustan, jossa viljelijät otetaan entistä tiiviimmin mukaan innovoimaan uutta, sillä heidän asiantuntijuutensa ja raaka-ainetuntemuksensa on meille äärimmäisen arvokasta. Suomalaiset kuluttavat kansainvälisesti paljon Reilun kaupan tuotteita, mutta ymmärrys suomalaisista kuluttajista on monille viljelijöille harvinaista. Tällainen alusta mahdollistaa keskustelun käymisen uudella tavalla“, kertoo Reilun kaupan viestintä- ja markkinointipäällikkö Mirka Kartano tapahtuman ydinajatuksesta.

Kukkaviljelijöiden edustaja Wenedemeneh Engida Etiopiasta ja Kati Mayfield FloweRescuesta.

“Reilu kauppa haluaa olla mukana muuttamassa Reilusta kaupasta entistä reilumpaa – vastuullamme on kehittää toiminnasta sellaista, että jokainen tuotantoketjun jäsen saa elämiseen riittävää palkkaa. Kun kohdataan ongelmia ja haasteita, ei lähdetä karkuun, vaan sitoudutaan muuttamaan toimintatapoja – ja nämä haasteet kohdatakseen tulee kuunnella jokaista tuotantoketjussa mukana olevaa tekijää. Tarvitsemme läpinäkyvyyttä kaikkiin suuntiin; sekä viljelijän että työntekijän tulisi ymmärtää koko tuotantoketju siinä missä tuotteen myyjä ja kuluttaja haluaa tietää tuotanto-olosuhteet ja tuotteen alkuperän”, Janne Sivonen toteaa.

Reilun kaupan viikkoa vietetään viikolla 43

Reilu kauppa on Suomessa tunnettu ja arvostettu yhdistys. 82% suomalaisista tuntee Reilun kaupan -merkin** ja lisäksimaailmanlaajuinen vastuullisuustrendi näkyy myös Reilun kaupan arvostuksen vahvana nousuna – Reilu kauppa sijoittui tänä syksynä ensimmäistä kertaa Suomen arvostetuimpien brändien top 50 -joukkoon. Vuosittaista Reilun kaupan viikkoa vietetään tänä vuonna 19.–25.10.2020.

Suomessa ensimmäinen Reilun kaupan tuote, kahvi, tuli myyntiin vuonna 1999. Suomen markkinoilta löytyy jo yli 1200 Reilun kaupan tuotetta. Tuotteista suomalaisten suosikkeja ovat banaani, kukat, kahvi, kaakaotuotteet ja viini. Viime vuonna myös Reilun kaupan puuvilla kasvoi merkittävästi.

Reilu kauppa -sertifioinnin piirissä on yli 1,6 miljoonaa viljelijää ja työntekijää Afrikassa, Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Reilun kaupan sertifioinnissa mukana oleville viljelijöille maksetaan markkinahintojen heilahteluilta suojaavaa takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Viljelijöille tarjotaan koulutusta sekä itse viljelyyn ja vastuullisuus- ja ympäristökysymyksiin että kaupankäyntiin. Lisäksi viljelijät ovat vahvasti mukana Reilun kaupan kehittämisessä – heillä on puolet järjestelmän päätösvallasta.

* Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden vuosittaisessa Brändien arvostus -tutkimuksessa (julkaistu 20.08.2020) Reilu kauppa oli sijalla 46. Vuonna 2019 sija oli 61.
** Kantar TNS 2019

Mediatiedustelut: