Mikä on Reilu kauppa?

Reilun kaupan sertifiointi on helppo ja vaikuttava tapa edistää vastuullisuutta ja kehittää kaupankäyntiä reilummaksi. Se ottaa huomioon sekä ihmisoikeudet että ympäristön. Suomessa kansainvälistä Reilua kauppaa edustaa Reilu kauppa ry.

Miten Reilu kauppa vaikuttaa?

Reilu kauppa edistää reilumpaa tulevaisuutta

Pienviljelijät ja tilojen työntekijät globaalissa kaupankäynnissä epäedullisessa asemassa olevissa maissa kamppailevat usein matalien tulojen kanssa. Reilu kauppa on poikkeus: meille tuottajat ja työntekijät ja heidän hyvinvointinsa ovat kaiken toiminnan ydin ja tuottajat osallistuvat tasa-arvoisesti päätöksentekoon myös kaikkein korkeimmalla tasolla. Reilun kaupan viljelijöillä ja työntekijöillä on puolet äänivallasta kaikessa Reilun kaupan sisäisessä päätöksenteossa.

Ilmastokriisi vaikuttaa maataloudessa työskenteleviin ihmisiin jo nyt. Reilu kauppa kouluttaa miljoonia viljelijöitä ja työntekijöitä muun muassa tehokkaiden ja ympäristön kannalta kestävien tuotantotapojen kehittämisessä.

Tutustu Reilun kaupan vastuullisuusteemoihin

Oikeudenmukaisen kaupan sertifiointimerkki

Reilun kaupan merkin käyttöä koskevat kriteerit kieltävät syrjinnän sekä lapsityön hyväksikäytön ja ne kasvattavat tasa-arvoa ja demokratiaa. Noin neljännes kriteereistä koskee ympäristöasioita. Reilun kaupan kriteerien noudattamista valvotaan riippumattomasti. Reilun kaupan tuotteista maksetaan Reilun kaupan takuuhintaa ja kauppahinnan päälle tulevaa Reilun kaupan lisää.

Reilu kauppa lukuina

Reilu kauppa lukuina

Yli 1,9 miljoonaa viljelijää ja työntekijää tuottajamaissa

19 % viljelijöistä ja 40 % työntekijöistä on naisia

50 % Reilun kaupan viljelijöistä tuottaa kahvia

Yli 50 % tuotemäärästä luomua

90 % suomalaisista tunnistaa Reilun kaupan merkin

Yli 1700 erilaista Reilun kaupan tuotetta saatavilla Suomessa

Kansainvälinen Fairtrade-liike ja kansalliset Reilun kaupan järjestöt

Koko kansainvälisen liikkeen ideana on antaa viljelijöille ja työntekijöille mahdollisuus vaikuttaa elämäänsä. Reilu kauppa yhdistää viljelijät kuluttajiin, ja varmistaa ketjun kaikilla askelmilla, että kauppa on reilua.

Reilun kaupan organisaatiokaavio: kansainvälinen ulottuvuus ja paikalliset tiimit
Reilun kaupan kansainvälinen ulottuvuus ja paikalliset tiimit muodostavat koko Reilun kaupan verkoston.

Pysy ajan tasalla ja tilaa Reilun kaupan uutiskirje

Uutiskirje sisältää ajankohtaisia nostoja ihmisoikeus- ja ympäristövastuun teemoista, yritysvastuusta sekä Reilun kaupan ratkaisuista. Lisäksi vinkkaamme Reiluista tuoteuutuuksista, tulevista tapahtumista ja kampanjoista. Julkaisemme uutiskirjeen noin neljä kertaa vuodessa.

"*" näyttää pakolliset kentät

*Tämä tieto on pakollinen.